Jste zde

Jednoduchý automatický spínač světel automobilu

Zapomínáte si rozsvítit světla při jízdě v automobilu? Tento spínač světel slouží k automatickému sepnutí světel po nastartování automobilu. Spínač je velmi jednoduchý a hodí se do každého typu automobilu. Jelikož od 1.7.2006 je povinné celoročně svítit,je toto zapojení celkem užitečné.

Základní parametry :

  • Napájecí napětí : 11 – 18V
  • Maximální spínací proud   - 20A/1 relé

Funkce obvodu :

Jádrem celé konstrukce je mikrokontrolér PIC16F628A, který řídí jak spínání relé tak i světelnou signalizaci zapnutých světel. Dal by se použít i jiný obvod, ale vybral jsem tento.
V obvodu je použit integrovaný stabilizátor 78L05 s pouzdrem  TO92. Ten je vybaven keramickými kondenzátory C1, C2. Dioda  LED signalizuje uplynutý čas a také funkci obvodu, že obvod je napájen a pracuje. Doba periody LED = 2s.

Spínání relé je realizováno pomocí tranzistorů. Když  uplyne nastavený čas PIC vyšle impuls a ten následně je přiveden do báze tranzistoru, který sepne příslušné relé. Relé jsou vybaveny ochrannou diodou 1N4007, která odvádí pryč vznikající záporné napětí na cívce relé a tak zamezí zničení relé. Tak je vybaven i stabilizátor, proti naindukování záporného napětí.


Schéma zapojení spínače

Princip sepnutí :

Při nastartování automobilu dochází k poklesu napětí z důvodu nárůstu proudu. Tudíž se obvod dostane do činnosti cca 1s po nastartování automobilu. Když obvod sepne relé, relé zůstanou sepnuta do doby než vypnete automobil. Společně s vypnutím auta se vypnou zároveň i světla. Stejně je to jak u aut s žhavící cívkou tak i u běžných aut.časování je téměř stejné.

Konstrukce: 

Rozměry jsou malé a s krabičkou činí 60x40mm. Krabička je plastová typ UK44P.


Připojení k automobilu:

Napájecí napětí se připojí  k vodiči, na kterém je po otočení klíčku do polohy 1 napájecí napětí cca +12V. Minus se připojí na kostru. Vývody z obou relé se mohou buď připojit paralelně k vodičů, jdoucí do spínače světel / vedle volantu/  nebo se vodiče rozpojí a vloží se do okruhu obvodu světel.viz obrázek. Z důvodu bezpečnosti je lepší připojit vývody z relé paralelně k vodičům. Lze i kombinovat. Pak se nemusí přepínat spínač světel u volantu - je vyřazen z činnosti a nahrazen tímto obvodem.

POZOR!!!! Každý automobil má jiné zapojení spínače světel a tak jinou barvu vodičů. Nutno vyzkoušet!!!

Programování MCU

Před vlastní činností je nutné MCU naprogramovat. program naleznete ke stažení na HW serveru. Současně bude třeba dle uvedeného obrázku nasdtavit pojistky .

  • WDTEN - Enable watchdog timer - povolení watchdogu
  • PWRTEN - Enable power up timer
  • MCLRDIS - Disable memory clear - reset po startu
  • BOREN - Enable brown out reset
  • LVPDIS - Low voltage programming disabled
  • HS - High speed oscilator

Závěr :

Modul nemá atest pro připojení k motorovým vozidlům proto autor nenese žádnou  odpovědnost za jakékoliv problémy spojené s neodborným zacházením obvodu.

Obvod je vybaven  pro tři relé – zapojují se pouze dvě a to do obvodu parkovacích a potkávacích světel. Dálková světla jsou pak dle libosti  spínána normálně na spínači světel. Vyzkoušeno na těchto typech vozů: Peugot, Renault, Škoda- Felicia, Fabia, Octavia, Favorit , Opel, Wolswagen, Audi, Citroen.

Seznam součástek :

R1 R4 R3 10k
R2 1k5
C3 ,C4 100nF
C1,C2 22pF
X 20MHz
PIC PIC16F628
Diody 1N4007
Led 3mm zelená
Stab. 78L05
T1 – T3 BC547
Relé RM83 /ges /  (v případě fce. obvodu jako spínače – použita 2 RELE )
Karel Ločárek
karel.Locarek@ seznam.cz

Download & Odkazy

  • Download plošného spoje ve formátu Eagle 4.01 - dps_eagle.zip
  • Download zdrojového kódu programu - AAA.rar
Hodnocení článku: